Narozeninový mrkváč s olivovým olejem (+ mrkvové cupcaky)

Řekl, ať upeču mrkváč. Ségře. K narozeninám. 
Tak jsem šla a upekla mrkváč...

A nemohla jsem ho nechat jen tak. Že jo. Takže místo mého oblíbeného oranžového nebe plné skořice vzniklo tohle. Několik večerů promýšlení toho, jak bude vypadat, co bude uvnitř a co navrchu. Jestli jedno nebo dvě patra. A nakonec plno hodin práce a skořicí provoněný... úplně všechno

Měli jsme ho odvážet v sobotu. Takže ještě v pátek ráno byly slepené jen korpusy a připravené růže. Ale odpoledne proběhlo pár telefonátů a já musela prchnout dřív z práce, abych ho rychle dodělala. Z těch růží jsem moc odvázaná nebyla, takže jsem si myslela, že vyberu jednu, dám ji na nahý dort, obsypu pistáciemi a nechám to tak. Jenže té jedné tam bylo smutno. A mě by bylo smutno, kdybych je musela rozbít :P 

A ony ty nedokonalé růže vlastně takhle spolu pohromadě vypadaly docela dokonale. 


Přísady

  • 1 a 1/4 hrnku celozrnné špaldové mouky
  • 3/4 hrnku třtinového cukru
  • 2 šťastná vajíčka
  • 1/2 hrnku olivového oleje
  • 1/4 hrnku zakysané smetany 
  • 1 hrnek na jemno nastrouhané mrkve
  • 1/2 čajové lžičky bezfosfátového kypřícího prášku
  • 1/2 čajové lžičky jedlé sody
  • 1 vrchovatá čajová lžička skořice (klidně víc)
  • 1 čajová lžička vanilkového extraktu (libovolné)
  • hrst nasekaných vlašských ořechů (libovolné)
  • (pistácie na dozdobení)

Postup

Připravte si dvě mísy. V jedné smíchejte suché ingredience, v druhé nastrouhanou mrkev, vlašské ořechy a zbylé ingredience. Suché ingredience pak prosejte do zbytku a dobře promíchejte.
Troubu předehřejte na 170°C.
Dna dvou forem o velikosti 16cm vymažte trochou másla a vysypte buď moukou anebo jako já - kokosem. Máslem potřete i vnitřní strany stěn a na ty pak nalepte pruhy pečicího papíru. Tímhle způsobem ty dortové korpusy fungují úplně skvěle :)
Těsto vlijte do forem. Já jsem k tomu použila kuchyňskou váhu, aby oba korpusy byly stejně velké.
Pečte zhruba 35-40 minut. Správné propečení korpusu ale samozřejmě zjistíte pomocí špejle, kterou když zapíchnete doprostřed, vyjde čistá ven.

Tip:
Pokud nemáte dvě formy o velikosti 16cm, použijte klidně nějakou větší a pak korpus rozřízněte. 
Já jsem dělala dvojitou dávku a polovinu těsta použila na cupcaky, ty jsem pekla zhruba 18-20 minut. 




Krém

S krémem jsem si tentokrát trochu vyhrála. Přidávám ho sem spíš dodatečně, protože je to něco, co jsem si našla na internetu. Chtěla jsem, aby to dobře fungovalo a růže držely svůj tvar. 

Jde o "Swiss Meringue Buttercream", čili bílkový máslový krém. Nejdřív mě odrazoval zdlouhavější postup, ale nakonec jsem se do toho pustila a nebylo, čeho se bát :)

Přísady 

  • 4 bílky ze středně velkých šťastných vajíček (120g)
  • 220g světlého třtinového cukru
  • 400g kvalitního změklého másla
  • špatka soli
    -----------------------------------------------------------------
  • 200g Paloučku nebo jiného čerstvého sýru (Lučina, žervé, ..)
  • skořice
  • perníkové koření
  • 1 lžička vanilkového extraktu 

Postup

Připravte si dvě mísy. Jednu, ve které budete šlehat bílky a druhou na vodní lázeň, do které zatím dejte bílky spolu s cukrem. 
Hrnec s vodou postavte na plotnu a bílky s cukrem nad ním metličkou promíchávejte. 
Mísa s bílky se nesmí dotýkat vody v hrnci, abyste si nevyrobili jen vařené bílky s cukrem.
Teplota směsi by měla dosáhnout 68°C. Tím se docílí té správné konzistence a toho, že už bílky nejsou syrové. Pokud, jako já, doma nemáte teploměr, poznáte to tak, že si dáte trochu mezi palec a ukazováček a když necítíte žádné krystalky cukru a směs se trochu táhne a lepí, je hotovo. 
Takto upravené bílky přesuňte do mísy na šlehání a při středním výkonu je šlehejte zhruba 10-12 minut. Měl by vzniknout tuhý lesklý sníh. Do něj po troškách zašlehávejte změklé máslo. 

  • Takto je základní Swiss Meringue Buttercream hotový. Dá se použít jako klasický máslový krém, v lednici by měl vydržet minimálně týden, dá se i zamrazit. (Je ho totiž poměrně dost.) Před použitím ho vždy ještě trochu prošlehejte. Stačí metličkou. Ochutit ho můžete např. vanilkou nebo rozpuštěnou čokoládou a dozdobit jím cokoli, třeba cupcaky. 
  • Já jsem s ním pomocí cukrářské špičky vytvořila růže. Růžového nádechu jsem docílila přidáním trochy malinové redukce.
  • Úplně vychladlé - nožem zarovnané - korpusy slepte dostatečně silnou vrstvou krému a dejte na několik hodin do lednice. Pak libovolně dozdobte. 
  • Na slepení korpusů a potření dortu jsem do něj ještě zašlehala krémový sýr, skořici, perníkové koření a vanilkový extrakt, aby podtrhl chuť mrkváče. Krémový sýr je potřeba nejprve vyšlehat samotný, aby se mohl s bílkovým krémem rovnoměrně spojit. Oba by měly být před šleháním vychlazené, aby se z krémového sýru nezačala oddělovat tekutina a celé se to nesrazilo.
    Poměr nechám na vás, dělala jsem to od oka zhruba 2:3 (krémový sýr : bílkový máslový krém). Tak nějak podle chuti.





Komentáře