Slaný cuketový koláč se sušenými rajčátky z "KROK Trutnov"

Zoufala jsem si, že jsem vlastně docela dlouho neměla cuketu na slano. Já ji totiž většinou chroupu jen tak. Mám pak co dělat, aby se dostala do buchtiček nebo vaflí, natož pak třeba k nedělnímu obědu.

Nedávno se u nás v Trutnově otevřel (konečně) bezobalový obchod.
První příležitost, kdy jsem se toulala okolo, jsem nemohla nevyužít k jeho návštěvě. Jsem totiž jedním z těch lidí, co musí zmapovat, co je nového i bez toho, aniž bych zrovna něco potřebovala.

KROK je malinký obchůdek, kde ale najdete skoro všechno, co ze základních surovin potřebujete. V nabídce mají základní potraviny jako ořechy, cukr, mouku, kyselinu citronovou, luštěniny, těstoviny, rýži, čaje, kávu, atp.
Když jsem o KROKu mluvila v práci ještě před jeho otevřením, nikdo moc nechápal o co jde. Prý jako jestli si odtamtud budete odnášet rýži v hrsti, když to má být bez obalu, ale to je hodně přehnaná představa :)

Nejideálnější bude, když doma popadnete pár starých zavařovaček, krabiček nebo si ušijete několik látkových sáčků a půjdete se podívat sami. Řekla bych vám, ať tam vyrazíte, se nejdřív jen podívat, jako jsem to udělala já, ale zaručeně nebudete odcházet s prázdnou.





Já mám moc ráda sušená rajčata, která nejsou naložená v oleji a přesně taková tam mají, tak jsem si jich odnesla rovnou plný sáček. Příště ale popadnu skleněné uzavíratelné lahve, co se mi doma stejně válí na "třeba někdy" a půjdu si k nim nechat stočit panenský olivový olej ♥



Jestli doma nic podobného nemáte, tak nezoufejte, v jejich nabídce jsou i nádoby, ve kterých si můžete cokoli odnést a použít příště znovu :)

No a kdyby vás i tak zajímalo, v čem je to lepší než jít do klasického obchodu - mimo to, že používáte obaly, které můžete použít opakovaně, si nakoupíte jen tolik, kolik zrovna potřebujete, a tak je mnohem menší šance, že se vám budou doma válet nespotřebovaná kvanta mouky nebo čehokoli jiného.. :)



A tady máte jako bonus receptík na ten slaný špaldový koláč, u kterého jsem obměnila jen pár surovin.
Aneb když nemáš sušenou šunku, dej tam cuketu... 


Postup

těsto (forma vel. 28 cm)
  • 120g celozrnné špaldové mouky
  • 50g odměrka cizrnové mouky (není nutná, lze nahradit špaldovou nebo určitě jakoukoli jinou)
  • 150g skyru / jogurtu
  • 0,5 dl olivového oleje
  • trochu vody
náplň
  • 4 střední cibule
  • 4 stroužky česneku
  • trochu olivového oleje
  • 80g sušených rajčat 
  • 300g cottage 
  • 130g cukety
  • bylinky (medvědí česnek, petrželka)
  • 2 šťastná vajíčka (vejce od slepic z volného výběhu)
  • pepř

Postup

V misce si smíchejte suché přísady na těsto, přidejte skyr, olej a vypracujte v pružnou kompaktní hmotu. Pokud je potřeba, přidejte vodu nebo mouku. Nemá být lepivé ani vysušené. To zaručeně poznáte :). Těsto dejte do pytlíku nebo potravinářské folie a vložte do lednice.
Troubu zapněte na 180°C.
Nahrubo nakrájejte cibuli, v menším rendlíku rozpalte olej, pak do něj přesuňte cibuli a nechte ji pod pokličkou zesklovatět. Nasekejte česnek a když už se zdá cibule měkká, přidejte ho k ní. Pak vypněte sporák a směs nechte trochu vychladnout. 
Mezitím si vytáhněte z lednice odpočinuté těsto a vyválejte nebo jednoduše natlačte do formy a na několika místech propíchejte vidličkou. Nakrájejte cuketu, sušená rajčata a v míse smíchejte s cottage, přidejte nasekané bylinky a směs z rendlíku. Všechno přesuňte do formy vystlané těstem. Vyšlehejte si vejce s trochou pepře a koláč jimi přelijte.
Vložte do trouby asi tak na 30-45 min. Vůně a pohled na povrch koláče vždycky odhalí, jestli už to bude ta správná doba k jeho vytažení.





Komentáře