Kokosový makovec

Miluju mák. 

Odjakživa.

Kdybych se měla zamyslet, co babička peče nejčastěji, jsou to jednoznačně svatební koláčky. Ne, že by u nás bylo tolik svateb, za poslední roky bych je mohla spočítat ani ne na prstech jedné ruky, ale dostává dost často zakázky na větší rodinné oslavy. Jsou to koláčkové jednohubky a u nás už taková klasika. 

Vždycky sáhnu po těch makových. Nevím proč, mák je prostě boží. ♥ Já bych tam vlastně nemusela ani to těsto a mohla bych se ládovat jen tou makovou náplní. 
Pěkně na lžičku.. mňam..

Že ráda peču ví kdekdo. A věděl to i Filip před naší první -říkejme tomu- schůzkou. Psali jsme si v den, kdy jsem byla na svatbě jedné ze svých nejlepších kamarádek. Domlouvali jsme se, že se u mě zastaví druhý den odpoledne (nejsem cuchta, byli jsme kamarádi! :D) a ukáže mi fotky z túry po Islandu. Děsně jsem je chtěla vidět. Podmínkou bylo, že musím upéct cheesecake. Jenže jsem věděla, že doma nemám všechny přísady. To neměl být problém, jsem ranní ptáče a věděla jsem, že ráno vstanu, nakoupím, napeču a je to

Svatba plynula a čas hrozně letěl. Najednou bylo něco kolem čtvrté ráno a po náležitém zhodnocení situace (už jsem měla dost přihnuto - čti "měla jsem ji jak z praku" - ještě aby ne po třech sklenkách vína), jsem se rozhodla jít domů. Vzbudila jsem se na sebe nezvykle pozdě (něco po osmé) a po přečtení zpráv z večera jsem zjistila, že má přijít ne odpoledne, ale v devět ráno. Sakra! Nestihla bych ani nakoupit, natož napéct a nechat ten cheesecake odležet. Dobře, improvizovat umím. Ve skříni byl mák a kokos, takže jsem rychle splácala (u mě už klasicky) "co dům dal" makovec. 

Filip dorazil, trouba zacinkala, že je hotovo, projeli jsme pár fotek z Islandu a už hladově koukal, kde mám ten svůj výtvor. S omluvným výrazem, že cheesecake nevyšel, jsem nakrájela celý pekáč. Jen se po něm zaprášilo, nezbyl ani kousek. Mé vnitřní vítězoslavně zajásalo, že jsem uspěla. 

Když jsem ho vyprovázela, ještě se stihl zmínit, že mák nejí, protože mu nechutná. Byl ale zvědavý, co jsem vytvořila, tak nic neříkal. Od té doby sice pořád tvrdí, že mák nejí, ale když upeču makovec, vypadá to docela opačně :)

A tak jsem nedávno dostala chuť na jeden takový. Podvědomě jsem ho nazdobila tak trochu svatebně, když mám ten mák vlastně spojený nejen s koláčkama od babičky, ale hlavně s touhle krásnou svatbou, která může za to, že jeden makový odpůrce vlastně (ne)jí mák.

Ještě jsem chvíli ladila recept na makovec, protože vím, že bezlepkových receptů není nikdy dost, a proto s ním jdu ven až teď :)



Ještě bych ráda podotkla, že spodní vrstva je čistě veganská. Časem se vynasnažím doladit i krém, aby si i striktní vegani přišli na své. Už teď ale vím, že recept na něj bude hodně podobný tomu z tvarohu, jen za použití hedvábného tofu. 
Tak to můžete zkusit už rovnou! 

Přísady

Vegan makovec

  • 80g mletého maku
  • 40g kokosové mouky
  • 25g kokosu
  • 80g třtinového cukru
  • 20g vanilkového pudinkového prášku (bezlepkového)
  • 60g pohankové mouky
  • lžička kypřicího prášku
  • půl lžičky skořice
  • kůra z poloviny 1 bio citronu (nebo 1 lžička bio sušené citronové kůry)
  • 500ml rostlinného mléka
tip:
Občas se mi stane, že po ruce nemám žádné mléko. A úplně nejrychlejší způsob, jak si domácí vyrobit, je z ořechového másla. Toho jsem využila i tentokrát. 
Lžíci (30g kešu másla) jsem rozmixovala s 250ml vody a pak jsem si těsto zředila ještě dalšími 250ml vody. 
Jde to i čistě z ořechů nebo kokosu. Stačí je na pár hodin namočit do vody a pak pořádně rozmixovat a přecedit. 

Tvarohový krém

  • 250g měkkého tvarohu 
  • 150g jogurtu
  • 45g třtinového cukru
  • citronová kůra dle chuti (druhá polovina z citronu na těsto)
  • 100ml vody
  • 3g agar (což je něco jako rostlinná želatina, takže můžete nahradit želatinou podle návodu)

Postup

Troubu si předehřejte na 180°C.
Na makovec smíchejte všechny suché přísady a pak postupně přidávejte mléko. 
Těsto přesuňte do formy. Pokud máte nějakou, která nemá nepřilnavý povrch, tak ji nejprve vyložte pečicím papírem nebo vymažte olejem a vysypte kokosem nebo klidně mákem :).
Pečte 25-30 minut. 
Že je makovec hotový, poznáte hlavně podle zlatavých okrajů. Pomohla by i špejle, ale vzhledem k tomu, že je veganský, může být uprostřed trochu vlhčí než ten klasický, což ničemu nevadí, koukejte hlavně na ty kraje. Co se mi ještě osvědčilo je prsty zlehka poklepat na kraje i na střed. Pokud je pružný všude zhruba stejně, je hotový.
A taky se začne z trouby linout vůně skořice ♥
A to je ono.

Makovec nechte vychladnout a pak si připravte krém.
Na něj vyšlehejte tvaroh, jogurt, cukr a citronovou kůru. Do malého rendlíku vlijte vodu a počkejte, než začne zlehka probublávat a pak do ní vsypte agar. Metlou promíchejte a když trochu vychladne, vlijte do tvarohové směsi. Zase důkladně promíchejte a pak už jen nalijte rovnoměrně na makovec. 

Pak dejte aspoň na 2-3 hodinky do lednice. 







Komentáře